Influencere politianmeldt for skjult reklame på sociale medier
Forbrugerombudsmanden har meldt fire populære brugere af sociale medier til politiet for at reklamere i det skjulte på eksempelvis Instagram, Facebook og YouTube.
Af Jens Work Kristensen
Foto: Arek Socha
For folk, der har mange følgere på sociale medier, kan der være gode penge i at vise billeder frem af bestemte produkter.
Men det er ikke alle de såkaldte influencere, der følger lovens krav, og det kan koste dyrt.
Forbrugerombudsmanden har meldt fire populære influencere til politiet for skjult reklame, som er forbudt ifølge markedsføringsloven.
“Vi skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en kommentar til politianmeldelserne.
Forbrugerombudsmanden har alt i alt undersøgt 37 influencere. Ud over de fire, som er blevet politianmeldt, har Forbrugerombudsmanden reageret over for yderligere 18 influencere, som er trådt ved siden af. Ti af dem får en indskærpelse, og otte orienteres om lovgivningen. Det skriver
Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
I nogle tilfælde fremgik det slet ikke af opslaget, at der var kommercielle interesser bag.
I andre tilfælde fremgik det ikke tydeligt, og her kommer Forbrugerombudsmanden med en række eksempler:
- Reklamemarkeringen står i bunden af et opslag eller blandt hashtags.
- Der er brugt uklare ord, som for eksempel ”spons” eller ”ad” i stedet for ”reklame” eller ”annonce”.
- Virksomhedens navn er kun “tagget” i opslaget.
- Reklameopslag, der bliver delt fra ét socialt medie til et andet, er ikke tydeligt markeret som reklame.